Följ min blogg med bloglovin ohh caroline -

FÖRSTA ADVENT

Åh så härligt när det börjar bli jul ! hoppas bara att snön kommer snart, även om jag kommer frysta häcken av mig, jag är inte så bra på att ta på mig varmt!!

Idag så ska min lilla syster komma och så ska vi baka knäck :) är inte det en bra början på julen? det tycker iallafall jag (:

jag och mamma ska mysa på stan , och där kommer jag verkligen frysa nu när min jacka ligger i tvättmaskinen!!

och jag vet redan vad jag ska göra andra advent :D



recept på knäck:

Ingredienser

75 st

2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
1 dl skållad hackad mandel
2 msk ströbröd
2 msk smör

Gör så här

Blanda grädde, sirap och socker i en tjock bottnad kastrull. Koka utan lock, rör om då och då tills smeten klarar kulprovet för knäck (ca 15 min. i en vid gryta eller ca 30 min i en gryta med mindre botten.) Tillsätt mandel, ströbröd och smör. Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna. Förvara i kyl. Kulprov: Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula. Knäck-kulan ska vara fast till hård.

och är du laktosintolerant så kan du ta Otalys vispgrädde och smör ! ;D

Mina läsares kommentarer

Här kan du kommentera:

Vad är ditt namn?:
Kom ihåg mig?

Vad är din mail adress bby?: (publiceras ej)

Har du en egen blogg? skriv den här!:

Skriv ditt söta meddelande till mih här:

Trackback
RSS 2.0